Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?
Wie zoekt die vindt.
Wie zoekt die vindt.
De eeuwenoude universiteitsstad met haar historische gebouwen is helemaal ondergedompeld in de 21ste eeuw; Leuven heeft een jeugdige dynamiek en bruist van de evenementen. De stad waar alles mogelijk lijkt, is een broeinest van innovatie: spin-offs van de gerenommeerde universiteit, onverwachte samenwerkingen en projecten waarin wetenschap, kunst, cultuur en samenleving samenkomen.
In de straten en grote pleinen bepalen de studenten het ritme en karakteriseren ze de sfeer. Winkels, bars en restaurants bieden gastvrijheid en gastronomie. Het bier gist en de ideeën ook. Leuven is een stad op mensenmaat, omgeven door groene heuvels die haar zuurstof geven. Met een rijk en dicht cultureel aanbod is Leuven het hele jaar door een bezoek waard.
Maar nu Museum M met een grote overzichtstentoonstelling over Dieric Bouts uitpakt, vinden wij het een goed moment om nog eens af te zakken naar Leuven. Nooit eerder kwamen zoveel werken van de Vlaamse Meester in zijn thuisstad bijeen. Bovendien krijg je een totaal nieuwe kijk op werk van meer dan vijf eeuwen oud – door een radicale confrontatie met de beeldcultuur van vandaag.
Dieric Bouts (ca. 1410-1475), in één adem te noemen met Jan Van Eyck of Rogier Van der Weyden, is één van de belangrijkste Vlaamse Meesters. De kunstschilder bracht het grootste deel van zijn leven door in Leuven, waar hij zijn beste panelen – rijke taferelen, krachtige portretten en boven wereldse landschappen – schilderde. In 1472 werd Bouts zelfs benoemd tot stadsschilder van de stad, een eretitel. Op dat moment maakte Leuven een gigantische stedelijke vernieuwing door en beleefde ze gloriedagen met haar nieuwe universiteit – de ideale context voor Bouts om zich te ontplooien als renaissancekunstenaar.
En die lijn trekt men nu door tot in de Leuvense Sint-Pieterskerk, waarvoor “Het Laatste Avondmaal” van Bouts oorspronkelijk geschilderd werd. Het topstuk verhuist voor de gelegenheid naar M en brengt in de kerk een in-situ presentatie van de Amerikaanse conceptuele kunstenaar, schrijver en filmmaker Jill Magid. Het concept van deze tentoonstelling is zonder meer radicaal: we mogen Bouts niet bekijken als kunstenaar. Het beeld dat we vandaag van de artiste peintre hebben, bestond in de 15de eeuw nog niet. Dieric Bouts was geen romantisch genie of briljante uitvinder; hij was een beeldenmaker. Hij schilderde wat van hem verwacht werd en excelleerde daarin – denk maar aan topstukken als “Het Laatste Avondmaal” en “De marteling van de heilige Erasmus”. Daarom is het zinvol om Bouts te confronteren met de beeldenmakers van vandaag: sportfotografen, filmmakers, game-ontwikkelaars. In M zullen ze zij aan zij staan met de oude meester.
Leuven heeft nog veel moois te bieden, denken we maar aan het stadhuis, de twee begijnhoven, de vele kerken, lange winkelstraten, autoluwe straten, groene zones en ... veel terrassen. Wij kozen in de voormiddag voor een bezoek aan de universiteitsbibliotheek die op het Ladeuzeplein gevestigd is. Je dagje Leuven zal sowieso goed gevuld zijn. Kom mee en geniet ervan.
Praktisch:
Prijs: 30 euro. Houders van een Museumpas betalen 18 euro. De Inschrijvingen worden verwacht vóór uiterlijk 30 november 2023. Uw inschrijving is pas geldig van zodra wij de betaling ontvangen hebben op rekening BE32 0019 4259 0102 (nieuw rekeningnummer) van het Willemsfonds Tongeren.