Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?
Wie zoekt die vindt.
Wie zoekt die vindt.
2 juni 2020
De federatie lanceert meestersinsamenleven.be
Meesters in Samenleven. Dat zijn de vele sociaal-culturele organisaties en initiatieven in Vlaanderen volgens een nieuwe campagne van De Federatie, spreekbuis van deze organisaties. “Wij wisten het al veel langer, maar de coronacrisis maakt het belang van fysieke ontmoeting met gelijkgestemden als menselijke basisbehoefte pijnlijk duidelijk. En net dát gebeurt op activiteiten van sociaal-culturele organisaties. Het wordt tijd dat we als essentiële sector naar waarde geschat worden en dat er na jarenlange besparingen opnieuw geïnvesteerd wordt”, steekt Ellen De Boeck – directeur van De Federatie – van wal.
Ja, de financiële kater van corona weegt zwaar (de sector zal zo’n 7 miljoen euro verlies lijden in een zestal maanden). Zeker als je weet dat de sociaal-culturele organisaties in 10 jaar tijd tot de helft van hun overheidsmiddelen zagen verdwijnen. In deze omstandigheden rechtten ze toch de rug en bewezen ze des te meer hun waarde. Als Meesters in Ontmoeten werden er belcirkels en verbindingsslingers gelanceerd. Als Meesters in Solidariteit kwamen ze op voor de meest kwetsbaren. Als Meesters in Inspireren, Kennen en Kunnen werden vormingen en cursussen vliegensvlug omgezet in webinars. Ze doen dat niet enkel in crisistijden, maar al altijd. En op vele plekken tegelijk want welke sector is zó alomtegenwoordig in Vlaanderen, van de grootstad tot het kleinste dorp?
Samen zijn ze van alle markten thuis. Een greep uit de vele activiteiten is te vinden op de campagnewebsite www.meestersinsamenleven.be.
Voor veel van deze kleine, lokale organisaties die enkel op vrijwilligers draaien enhun inkomsten grotendeels halen uit het jaarlijkse eetfestijn of lenteconcert, betekent corona een serieuze streep door de (letterlijke en figuurlijke) rekening terwijl de maatregelen van de federale en Vlaamse regering aan hen voorbij gaan. Gelukkig vangen meerdere steden en gemeenten de ergste noden op, maar dan moet je wel geluk hebben om in één van die gemeenten actief te zijn.
“We hebben de indruk dat we dit warme lappendeken van ontmoetingen die alle sociaal-culturele organisaties dagelijks over Vlaanderen uitspreiden, collectief als evident zijn gaan beschouwen. Het hoort bij Vlaanderen als mayonaise bij frieten. Maar daardoor zijn beleidsmakers de afgelopen jaren de meerwaarde van de sector uit het oog verloren, wat zich concreet uitte in besparingen”, aldus De Boeck.
Onder meer met deze campagne wil De Federatie daar verandering in brengen. Ze wijzen erop dat het een fundamentele fout zou zijn om in de relance de kracht en de waarde van het sociaal-cultureel werk te negeren. Ja, het redden van essentiële diensten zal veel geld kosten. Maar als dit het nieuwe excuus wordt om verder te besparen op verenigingsleven, dan zal de menselijke tol én de uiteindelijke kostprijs ervan, nog veel hoger liggen.
Laten we dus gaan voor een slimme relance. Maar wat betekent dit concreet? “Op 1 januari 2021 start een nieuwe subsidieperiode van 5 jaar voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk. Heel wat nieuwe organisaties klopten aan de deur van het nieuwe decreet. We rekenen erop dat zij volop mee deel kunnen uitmaken van de sector. Uit een zorgvuldige berekening blijkt dat een overheidsinvestering van 10 miljoen euro nodig is om het sociaal-cultureel werk volop de hefboom van de maatschappelijke relance te laten zijn. In totaal is overigens 28 miljoen euro nodig, maar de rest draagt de sector zelf. Wij vinden dat een zéér faire deal, toch?”, besluit De Boeck.