Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?
Wie zoekt die vindt.
Wie zoekt die vindt.
28 november 2019
Camouflage gaat verder dan het abstracte patroon. In tijden van gezichtsherkenning en privacy-risico’s blijft camouflage een uiterst actueel thema. FeliXart biedt met de tentoonstelling “Camouflage: Art-Nature-War” ook meer dan een historisch overzicht. Het ons zo vertrouwde abstracte camouflagepatroon kreeg vorm op hetzelfde moment dat de abstracte kunstbeweging in België aanvatte, een eeuw geleden. Optische illusies uit de natuur werden tijdens de Eerste Wereldoorlog tactisch ingezet in militaire strategieën. Ambigue beelden werden ingezet in hedendaagse kunst. Art – Nature – War, een verrassende en originele combinatie die de leidraad vormt doorheen deze tentoonstelling, vol kunstwerken, natuurobjecten en militaria.
Voor Camouflage heeft FeliXart mogen rekenen op uitzonderlijke stukken en archieven van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en het War Heritage Institute, met werken die nooit eerder aan het publiek werden voorgesteld. Ook worden er voor deze tentoonstelling werken ingezet uit de collectie “Moderne Kunst uit het Interbellum” van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, waarvan een deel bij FeliXart werd ondergebracht tijdens de restauratiewerken.
Dieren ontwikkelen kleuren en patronen om zich in de natuur te verschuilen. De kwaliteit om via optische illusie te manipuleren werd artistiek onderzocht de Amerikaanse schilder en natuurwetenschapper Abbott H. Thayer (1849-1921) in zijn publicatie Concealing-Coloration in the Animal Kingdom : An Exposition of the Laws of Disguise Through Color and Pattern. Hij wordt beschouwd als de vader van de wetenschappelijke camouflage en zijn werk, voor het eerst tentoongesteld in Europa, fungeert als uitgangspunt van de tentoonstelling Camouflage: Art – Nature – War.
De Eerste Wereldoorlog heeft vele sporen nagelaten, ideologisch, maar ook tactisch. Camouflage werd strategisch ingezet om de vijand af te wenden, te verrassen, af te leiden en te misleiden. Sinds de uitvinding van de mitrailleur, werden de traditionele kleurrijke uniformen ingeruild voor sobere kleuren. Er werd tactisch geëxperimenteerd met het opgaan in de natuurlijke omgeving dankzij vloeiende, vervaagde, haast impressionistische contouren. Een mimese is maar een van de vele camouflagevormen en -technieken in het dierenrijk, toegepast in strategische technieken. Bij de marine werkte het traditionele versmelten met de omgeving niet en werd een andere tactiek uitgewerkt: de razzle dazzle. Deze camouflagetechniek met een lineair motief maakt het moeilijk voor de vijand om de koers en de snelheid te bepalen. Deze vorm van camouflage werkt disruptief, net zoals de strepen van een zebra, waarmee hij in de schaduwen van de jungle zou kunnen verdwijnen.
Het spelen met ambigue beelden is typerend voor de algemene Zeitgeist en visie van een eeuw terug. Een nieuwe bevrijde wereld ging open, vaststaande kaders en vormen vervaagden en er werd op zoek gegaan naar nieuwe idealen. Verwondering, openheid, nieuwe perspectieven, verruimde horizonten, economische heropbouw, sociale vooruitgang. Een avant-gardisme, wat zich in de kunst uit in abstractie, waarbij Felix De Boeck een pionier was in België. Camouflage werkt inspirerend voor abstracte kunstenaars, die het motief rechtstreeks overnemen of het ook als strategie gebruiken. Balanceren tussen het zichtbare en het onzichtbare, tussen het microscopische en het kosmische, tussen verschuilen en misleiden.
De tentoonstelling loopt van 24-11-2019 tot 29-03-2020. Op vertoon van je lidkaart betaal je slechts € 5 i.p.v. € 7. Voor de permanente collectie en de tijdelijke tentoonstelling.