Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?
Wie zoekt die vindt.
Wie zoekt die vindt.
11 januari 2019
De kunst- en cultuursector moet besparen. Subsidies verminderen aan een sneltreintempo. Hoe moeten we aan inkomsten komen? Is fondsenwerving iets voor onze sector? We gingen te rade bij Ilja De Coster, senior consultant fondsenwerver én docent ‘Fondsenwerving‘ in onze Blauwe Fakkelteit.
Als je het goed aanpakt, worden dit de beste vrienden. De vraag is dus: hoe pak je dit goed aan? Sta om te beginnen eens goed stil bij de bestaansreden van je organisatie, bij je functie voor de samenleving. We kunnen alleen maar potentiële schenkers overtuigen als we maatschappelijk relevant zijn, want mensen die geld schenken krijgen niets tastbaars in ruil, enkel morele voldoening.
Te sterk afhankelijk zijn van één grote externe geldschieter, zoals de overheid, betekent inboeten op je overtuiging. Want aan het ontvangen van subsidie hangen nu eenmaal wat regeltjes vast. Fondsenwerving biedt dus de onafhankelijkheid om te doen wat je echt belangrijk vindt, om te doen waar je echt voor staat. Zo behoudt je je eigenheid. En dankzij die eigenheid vind je particuliere schenkers. Een potentiële schenker stelt zich namelijk deze vraag: ‘Waarom zou ik deze organisatie steunen, en niet een andere?’. Een vereniging met een uniek verhaal, geen grijze muis tussen de andere grijze muizen, zal overtuigen. Weten waarom je vereniging doet wat ze doet, is cruciaal om potentiële schenkers aan boord te krijgen.
Een breed en goed onderhouden netwerk opbouwen is een eerste en zeer belangrijke stap in fondsenwerving. Dat netwerk, de achterban die je vereniging kent en vertrouwt, spreek je dan op een persoonlijke manier aan in je zoektocht naar fondsen. ‘First friendraising, then fundraising’. Want ‘geven’ heeft een persoonlijke en een maatschappelijke component. Als fondsenwerver moet je voor beide aspecten aandacht hebben.
Hoe pakken we fondsenwerving nu concreet aan? Hoe brengen we het verhaal van onze organisatie aan potentiële schenkers? Hoe en waar vinden we die schenkers en hoe bouwen we er relaties mee op? Of je afdeling nu groot of klein is, al lang bestaat of pas is opgericht… de basisprincipes zijn dezelfde. Tijdens deze sessie zet Ilja De Coster enkele basisconcepten op een rij. Maar hij luistert vooral naar jouw vragen en zoekt antwoorden die jou echt vooruit helpen. Zin gekregen? Schrijf je dan nu in voor onze vorming 'fondsenwerving' op donderdag 31 januari 2018 in Vilvoorde.